Envisheten själv är skrikigt blå

Mamma har redan varit och köpt jacka inför vintern till sonen. Att det bara är augusti spelar ingen roll säger hon till pappa, för om man inte köper nu så kan de mycket väl hinna ta slut innan varmare kläder behövs. Pappa har aldrig köpt vinterjacka själv till Ville så han håller med mamma. Om inte annat för att det blir lugnast där hemma då.

Men färgen är pappa inte så nöjd med till skillnad från fyraåringen som valt den själv. Men det är lätt fixat med hjälp av bytesrätten som det står om på kvittot. Trodde i alla fall pappa.

”Jag får bestämma vilken färg jag vill ha och jag vill inte ha svart”, säger Ville med mycket bestämd ton.

”Men den blå blir smutsig så fort”, argumenterar pappa.

”Då får vi tvätta den”, argumenterar Ville tillbaka.

”Alla som kör motorcykel har ju svarta jackor”, försöker pappa.

”Men då är jag en sån med motorcykel och blå jacka. Jag får välja vilken jacka jag vill välja”, svarar Ville.

Pappa försöker se fördelarna med att ha förlorat kampen. Till exempel blir det inga problem att hitta Ville i vinter vid hämtningarna på dagis, då han kommer synas från långt håll på skolgården.

Och när Ville väl manekängar i jackan ser den blå färgen inte så tokig ut ändå. Dessutom i kombination än med något annat än bara kalsonger kommer nog jackan se ännu mer klädsam ut.

Detta inlägg publicerades i Bestämda åsikter, Bilder. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar