Pappa funderar: Tårar mot rutiner

”Jag vill inte gå till dagis. Jag vill vara hemma med dig och mamma”, skriker Ville med stora krokodiltårar rinnande längs kinderna.

Hela vägen till förskolan snyftar och gråter han. Förklaringar om att mamma och pappa måste jobba är meningslösa. Likaså alla försök till bortkollringstrick. En lastbil med kran får förvisso Ville att tystna för några sekunder, men snart påminner hans hjärna honom om den bistra verkligheten igen. Sommarledigheten är slut och vardagen är här.

Och jag håller med. Det känns inget roligt att semestern är slut. Den som alltid går alldeles för fort. Gårdagen kändes mest som en lång ångestfylld väntan. Vånda som späddes på i dag när jag mot min vilja var tvungen att lämna ifrån mig en djupt olycklig son. Så pass ledsen att fröken fick hålla fast honom för att han inte skulle springa efter mig. Det är ingen tvekan om att hans tårar är äkta. Därför gör det extra ont att lämna bort honom.

Men jag gjorde det för att jag innerst inne vet att det leder till något bra. Belöningen heter rutiner och är något som saknats under hela sommaren. Runtresandes hos släktingar med kläderna i resväskor, för lite sömn i provisoriska sänglösningar och mat på obestämda tider är egentligen inte optimalt för en fyraåring. Och det är delvis därför som han trilskats och trotsat värre än någonsin under de senaste veckorna tror jag.

Sedan är det ju som lite som Gunilla Bergström skriver i en av Alfons-böckerna. Utan tråkigt kan det liksom aldrig bli roligt. För om det är roligt hela tiden blir det roliga bara tråkigt till slut. Och faktum är att det som man tror ska vara så tråkigt blir rätt roligt, bara man provar på det. Några timmar och jag har redan hittat tillbaka i vardagsbestyren.

För Ville räckte det med en dryg kvart.

”Han sitter här och leker med bilar”, säger förskolefröken under kollsamtalet över telefon.

Det här inlägget postades i Pappa funderar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

